tiistai 22. syyskuuta 2015

You want more than you're now? Get out and earn it

Life is tough
That's a given
When you stand up, you gonna be shoved back down
When you're down, you gonna be stepped on


My advice to you doesn't come with a lot of bells and whistles
It's no secret
You fall down, you stumble, you get pushed
You'll square on your face


But everytime that happens 
You get back on your feet
You get up just as fast as you can
No matter how many times you need to do it
Remember this..
Succes has been and continues to be defined
is getting up to one more time 

You want more than you're now?
Prove it.
You wanna be the very best there is? 
Get out there and earn it!
When you decided that,
you will know where is your gonna be
You won't pushing foward until you get there

T h a t ' s  h o w  w i n n e r s  a r e  m a d e

Tässä hetki sitten tajusin miten paljon olen antanut tälle harrastukselle. Elän nyt sellaista elämää, minkä en olisi silloin 7 vuotta sitten ratsastuksen aloittaessani uskonut eläväni.Tajusin, että mulle on nyt annettu kaikki mahdolliset työkalut käteen, jotta voin kehittyä.
Meillä ei ole rahaa maksaa mulle, kuin yksi viikkotunti. Silti tällähetkellä saan ratsastaa 5-6 kertaa viikossa osaavilla vaativan tason hevosilla. Mulla on tallille hyvät julkise kulkuyhteydet, jotka mahdollistavat aktiivisen talleilun. Mulla on opettaja, joka on aina niin kärsivällinen, ja antaa mun tehdä niin paljon virheitä kuin suinkin. En enää pelkää virheiden tekemistä, niistä mä opin.
Asenne mut on tähän hetkeen tuonut. Alkeiskurssin jälkeen, meidän perheellä ei ollut varaa enää kustantaa harrastustani, ja pääsin jatkamaan vasta puolen vuoden tauon jälkeen. Olin tallilla aina, joko hoitelemassa ja rapsuttelemassa hevosia. Lappaamassa paskaa kentältä, tarhoista, kaikkialata, ja ei, en saanut siitä ratsastusta palkaksi, mutta sain arvokasta kokemusta. Olin tallilla monesti 5 kertaa viikossa, joista vain yhtenä päivänä ratsastin. Viimevuosina onnistuin hankkimaan toisen viikkotunnin siivoamalla kaikki tallin tarhat aina viikon paskoista. Niinä pimeinä sateisina syysiltoina mietin miksi tätä teen, mutta vastaus oli intohimo. Ahkeruus palkitaan, nyt mulla on asiat paremmin kuin hyvin. Onnistun saamaan myös silloin tällöin valmennuksia huippuvalmentaja Tuija Tuomiselta.
Tällä hetkellä on aika masentavaa, sillä laskujeni mukaan ainakin 10 hyvää ystävääni on lopettamassa ratsastusta. Suurin osa ei väitä syyksi ajan puutetetta, vaan syy on koska heillä ei ole sitä  k a i k k e a mitä he haluavat. Moni on sanonut minulle, kuinka minulla on asiat hyvin, koska saan ratsastaa niin paljon ja vanhemmat tukevat harrastustani. Se tuntuu niin väärältä .Jos on tehnyt paljon töitä ja antaa kaikkensa se kyllä palkitaan, ei en ole syntynyt kultalusikka suussa. Jos jotain todella haluaa, löytää tien saadakseen sen. Jos ei, löytää tekosyitä.
Aamen

6 kommenttia:

  1. Tosi hyvä teksti! Joka sana on niin totta, ja sun tilantees on upea esimerkki juuri siitä mistä puhuit! :) On hienoa, että olet koko ajan jaksanut nähdä vaivaa tavoitteidesi eteen ja nyt jo saavuttanut niin paljon!

    Musta voisi moni sanoa, että olen juuri sellainen kultalusikka suussa syntynyt ihminen. Ja kyllä minä olenkin, elämäni on ihan mahtavaa ja olen voinut saada kolme ihanaa hevosta. Silti on väärin kuvitella, etten olisi niiden eteen tehnyt mitään.. Välillä on tosi raivostuttavaa, kun sillä tehdyllä työllä ei ole ihmisille mitään merkitystä, vain maine ja mammona merkitsee..!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Paljon olen tehnyt töitä, mutta on mulla ollut myös tuuria matkassa. Just äiti joka ymmärtää hevosharrastuksen koska on itse joskus ratsastanut, ja muutenkin mulla on ollut vähän onnea matkassa. Mutta silti en olisi tässä, jos en olisi uhrannut niitä koetta edeltäviä iltoja siihen tarhan siivoukseen puolikymmeneltä illalla pilkkopimeässä taskulampun avulla. Sitten joku tulee ja sanoo kuinka mulla on vain helvetin hyvä tuuri ku oon tällasen mahdollisuuden saanut, että tämä hän ei voi ratsastuksessa nyt enää kehittyä kun hänellä ei ole samallaisia resursseja.. Jokainen joka oikeasti jotain haluaa löytää kyllä tien saavuttaa sen..
      Sun tilantees on siitä katala että sulla just on 3 hevosta, jotka olet saanut. Voisi ajatella että sun elämä on hienoa, kun saat vain ratsastella päivät pitkät eikä tarvitse raataa sen yhden ratsastuskerran eteen viikkoa.(niinkun mä ajattelin sen jälkeen kun ekan kerran tavattiin :DD Sori pakko myöntää). Mutta kun oikeasti miettii, niin kuka ne hevoset teillä hoitaa? Varmaan pää osin sinä itse ;) Joka ikinen päivä ilmasta tai mielentilasta huolimatta sä raahaudut tekemään jotain iltatallia kun pitäsisi kokeeseen lukea, ja samaa aikaan ihmiset norkoilee sängyillä puhelimiensa ja kavereidensa kera ja valittaa että ei ole mahdollisuutta saada sitä tai tätä. Tässäkin taitaa olla nyt niin että neiti Emilia ihan itse tekee töitä saadakseen tilanteen pysymään samallaisena, että pihassa seisoo kolmehevosta. Jos sä lakkaisit hevosia hoitamasta aina tärkeän kokeen tullessa tai kun haluat mennä kaupunkiin kavereille pitää vähän hauskaa, niin ei varmaan kauaa olisi teilläkään hevosia pihassa.

      Poista
  2. Vau tää oli upea teksti! Itsekin olen antanut tosi paljon tämän harrastuksen eteen, vuonna 2013 olin joka päivä lappaamassa tallilla paskaa ja hoidin 10 - 15 hevosta yksin, usein mulla meni ihan sinne iltamyöhään siellä ja sitten töiden jälkeen piti vielä liikuttaa se 1 - 4 hevosta joten mulla ei oikein vapaa-aikaa löytynyt. Muistan vielä nekin ajat kun mulla ei ollut mahdollista liikuttaa hevosia, koska kaikki olivat kipeitä, mutta silti jouduin tehdä saman määrän töitä. Arvostan siis sua tosi paljon että oot itsekin jaksanut sitä paskaa lapata vaikka se ei välttämättä ratsastusta ole tuonut, mutta kokemusta sitäkin enemmän!

    VastaaPoista
  3. Ihan mahtavasti kirjoitettu!<3 Tää on niin totta, yleensä joutuu myös tekemään paljon niiden onnistumisien ja hyvien eteen! Ja silloin kun joutuu tekemään myös jotain sen eteen, niin se tuntuu vielä hienommalta! :) Sä pääset vielä pitkälle, uskot vaan unelmiisi ja annat mielikuvituksen viedä! :)

    VastaaPoista