torstai 30. heinäkuuta 2015

Vastauksia kysymyksiin osa 2

Lempi hevosvärisi?
- Ei tarvinnut hetkeäkään miettiä, ehdottomasti kimo!


Jos hankisit oman hevosen, minkälainen se olisi? (Rotu, Säkä, Luonne Tamma, Ruuna, Ori?)
-En osaa tarkkaa rotua sanoa, sillä se olisi niin hevosesta kiinni. Jos löytäisin suomenhevosen, jolla on vähän huumorintajua ja muutenkin suokin jonka kanssa synkkaa hyvin, niin silloin ostaisin sen pois, sillä suokki, jonka kanssa kemiat kohtaavat on jotain aivan ihanaa! Muutoin ehkä joku puoliverinen. Säkä voisi olla sen 160-165cm. Luonnekkin on niin hevoskohtaista. Mua saattaa ärsyttää ihan kamalasti hevonen, joka kyttää sitä samaa kentännurkkaa jokainen päivä,  mutta joku toinen hevonen joka tekee samalla tavalla voi olla munmielestä ihana, joten en osaa määritellä luonnetta. Ori tai tammamainen tamma! Oreilla on usein vähän pilkettä silmäkulmassa ja tykkään muutenkin niiden käytöksestä, tammamaisten tammojen kanssa taas ei ole ikinä tylsää!

Onko sinulla suosikkihevosrotua?
- On! En sitten ikinä kyllästy ihailemaan arabialaisia täysiverisiä. En siis tarkoita mitään naapurin serkun äidin kampaajan takapihalla kasvanutta arabia vaan ihan oikeasti kaunista näyttely arabia. Egypt Horse:n facebook sivuilla on kuvia paljon sellaisista arabeista joista mä tosiaankin tykkään!




En omista kuvan tekijänoikeuksia.

Mitä rakastat hevosissa?
- Hmm, vaikea kysymys! Itseasiassa en mä osaa vastata, niissä vaan on sitä jotain, mitä ei voi selittää!


Oletko harkinnut lopettavasi ratsastuksen? 
- En vakavasti kertaakaan.


Kisaatko?
-En ainakaan tällähetkellä.

  
Onko se sinulle enemmän harrastus vai elämäntarkoitus?
- Elämäntarkoitus! Pelkkä harrastus se ei koskaan ole ollut, eikä koskaan tule olemaan.


Mikä on sinusta tärkeintä ratsastuksessa?

- Se, että siinä pysyy se hauskuus tiukankin treenaamisen keskellä. Että ratsastus ei ole sellaista verenmaku suussa treenaamista vaan se on aina yhtä hauskaa nousta hevosen selkään, kuin silloin joskus pikkutyttönä alkeiskurssilla. Mielestäni siis ratsastusta ei saisi ottaa liian vakavasti, silloin pettymiset tuntuvat paljon suuremmilta, kuin jos antaa itselleen anteeksi virheitäkin.


Onko sinulla ollut omaa hevosta?
- Ei, mutta olisi tälläkin hetkellä mikäli meillä olisi vain rahaa.


Voitko tehä taas jonku mydayn tai muun videopostauksen? 
- Voin! Musta vaan tuntuu, ettei ne ikinä onnistu! Mulla on itseasiassa yksi jo editoitunakin, mutta siitäkin kone poisti parhaat pätkät.. Otettaisko tavotteeksi tän vuoden puolelle yksi onnistunut videopostaus/my day?


Mistä hommaat yleensä sun ratsastuskamat? 
- Horzesta, koska se on matkanvarrella, kun mennään tallille. Jos netistä tilaan, niin ehdottomasti Viljar Shop.

Kallein ratsastusvaruste jonka omistat? 
-Enhän mä mitään kallista omista, joten varmaan mun ratsastussaappaat, jotka maksoivat vajaa 200e.


Eka kerta kun tipuit hevosen selästä (minkä ikäsenä, minkä takii)? 
- Olin ratsastanut jonkun puolivuotta(olin siis varmaan 8-9v) ja ratsastin pienellä hallakolla hevosella. Faxi ravasi sellaista oikein laskaa tuntihevosen ravia ja mä olin juuri kääntänyt heposen voltille. Sitten toinen hevonen käänsi liian lähelle meitä ja potkaisi Faxia lavalle(eikä edes osunut vaikka lähellä olikin) ja Faxi sitten pysähtyin tavallaan töksähtäen  ja sitten mä tulinkin jo alas :D


Ja mikä on sun lempiratsastusvaatteen tai varusteen merkki? 

-Pakko sanoa, että ihan oikeasti mä en muista :D

Kuinka monet ratsastushousut sulla on?
- Öm, oiskohan neljät, joista yhdet on miltein räjähtämispisteessä ja yhdet kisahousut, jotka nekin ovat miltein räjähtämässä.


Jos voisit muuttaa ihan mihin tahansa muuhun maahan niin mikä se olisi ja miksi, ei Suomea?
-En mä nyt tietenkään Suomea valitsisi. Mä lähtisin kuulkaas Arizonaan tai Texasiin jonnekkin ranchille!


Milloin aloitit ratsastuksen, minkä ikäisenä ja miksi ja miten?
- Olin juuri aloittanut 2.luokan ala-asteella, eli olin joku 8-vuotias. Olin ollut hevoshullu jo ihan niin pitkälle, kun pystyin muistamaan ja eskari oli mennyt lähinnä leikkien hevosta ja katsoen telkkarista ratsastusta. Toki olin kaikissa tapahtumissa käynyt sen pienen talutusratsastusringin ainakin 10 kertaa läpi, ennenkuin suostuin lähtemään pois. Viimein saatiin sitten rahat kokoon ja menin Lahnuksen ratsastuskouluun alkeiskurssille.


Miksi kouluratsastus?
-Tarviiko edes kysyä?



Ja ylläolevaan viitaten: miksi sitten Riilahden estepainotteinen leiri?
- Mä kuitenkin tykkään esteistä ja pääsen niitä muuten aika vähän hyppäämään, joten musta on kiva, että leireillä ja kursseilla on sitten vähän vaihtelua perushumputteluun. Ja esimerkiksi uudessa paikassa on aivan arvoitus millainen opetus ja hevoset on. Jos en pidä opettajasta, mun mielestä kouluratsastus on ihan kidutusta, mutta esteillä taas mulla ei ole niin väliä kuka sieltä kentänlaidalta huutelee. Esteleireillä on muuten paljon kivempaa porukkaa, kuin koululeireillä! Enkä tiedä kuvittelenko vain, vai onko esteleirien ohjelma paljon monipuolisempaa.


Lempparihevonen (ei Sanis vaan nykyisistä) ja sen sellainen piirre, josta erityisesti pidät?

- Luulempa, että tässä puhutaan Tiian hevosista joilla siis nykyisin ratsastelen. Sanoisin lempparin olevan Zz. Ruuna on aika rehellinen ja erittäin miellyttävä ratsastaa.


Kun katot jonkun ratsastusta, niin mihin kiinnität eka huomion?
-Varmasti istuntaan. Se kuitenkin vaikuttaa kaikkeen ja on ns. ratsastajan paras työkalu. Toisena samanvertaisena on varmasti miten ratsastaja laittaa hevosen reagoimaan omiin apuihinsa. Pyytäkö hän kierrostolkulla samaa asiaa vai vaatiko hän heti reaktion.


Piirre, jota arvostat itsessäsi erityisesti (ratsastaessa tai muuten vaan)?

- Olen aika periksiantamaton. Löydän itsestäni aina, siis ihan aina jotain mikä voisi olla paremmin. Haluan aina olla parempi, en ole koskaan riittävän tyytyväinen itseeni ja se onkin hyväksi kehitykselle.

Alunperin mun piti tehdä tämä toinenkin osa videolle, mutta mulla on nyt niin paljon rästissä kuvia/videoita, että en olisi millään ehtinyt kaikkea. Toivottavasti tykkäsit!

4 kommenttia:

  1. Kiva postaus, kysymyksiä ei ollut liikaa vaan juuri sopiva määrä jotta jaksoi kaikki hyvin lukea:)

    VastaaPoista
  2. Kiva postaus ja hyviä perusteltuja vastauksia! :)

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus! Kysymyksiin oli sopivan pituiset vastaukset, ei liian lyhyet eikä liian pitkät :)

    VastaaPoista