lauantai 25. huhtikuuta 2015

Kesä(kö)

Kukaan ei voi sanoa ettei kesä olisi jo oven takana, mä ratsastin tänään hihattomalla paidalla eikä ollut tippaakaan kylmä.
Hyppäsin torstaina Hämiksellä ja se oli ihan super, vaikka teinkin aika paljon huolimattomuus virheitä. Ei siitä kuitenkaan sen enempää, sillä mulla ei ole kuvia tunnista.

Tänään siis kävin ratsastamassa Hämiksen. Hevonen tuntui aika hyvältä, joten pyrin pitämään sen mahdollisimman yhteistyöhaluisena mm. kiittämällä usein. Aloitin aika rauhassa. Puolipitkllä ohjalla pari avoa ja sulkua käynnissä molempiin suuntiin. Pari ympyrää ja volttia. Ravissa suunnilleen samoja asioita edelleen puolipitkällä ohjalla. Suunnittelin tarkasti kaikki tiet(minkä muistan tehdä max kerran vuodessa) ja se toimi tosi hyvin, Hämis alkoi odottamaan enemmän mun ohjeita eikä vain juossut tehtävien läpi.


Annoin Hämiksen kävellä ihan kierroksen, jonka jälkeen otin ohjat paremmin tuntumalle ja aloin enempi kokoamaan. Hämis oli todella tasainen ja tuntui todella hyvältä! Tein muutamat avot ja sulut, sekä käynti-ravi siirtymisiä. Kaikki onnistui ihan ok ja Hämis vaan tuntui niin fantastiselta!
Kaikki tuntui niin hyvältä, mutta kun sain kuvat ja videot eteeni olin itkeä verta. Silloinkun kaikki tuntuu niin hyvältä kaikki näyttääkin aivan kamalalta. No ainakin selässä mulle välittyi ihan mahtava fiilis.
Välikäyntien jälkeen nostin laukan ja ajattelin ihan työstää sitä. Yleensä, kun olen treenannut itsekseni Hämiksen kanssa olen vähän lintsannut laukka työskentelystä, sillä en vain ole jaksanut alkamaan vaatimaan hevoselta, joka yrittää kiskoa multa ohjat pois ja laukkaa paikallaan ja pukittaa pienestäkin käskystä. Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja työstin laukkaa. Ensin ympyrällä pienien pukkien kerran(voiko niitä edes pukeiksi kutsua kun niin pieniä olivat) ja siitä sitten uralle. Kokeilin itselleni melko uutta tehtävää, laukka sulkuja. Olemme tehneet niitä kerran tunnilla. Jonkun kokeneemman silmään mun laukka sulut ovat varmaan aivan jäätäviä, mutta itse olen todella tyytyväinen, että sain edes jonkin näköistä liikettä sivulleppäin. Tein myös muutamia laukka avoja, mutta en jaksanut alkaa niitä kunnolla työstämään. Tein myös pari laukanvaihtoa, jotka olivat, krhöm, vähintääkin mielenkiintoisia. Kaikkien tehtävien läpi Hämis oli silti todella hyvä. Laukkojen jälkeen treenasin vielä ihan pari lisäystä jonka jälkeen loppuravasin ja kiitin hevosta ruhtinaallisesti. :D
Ainoa laukka kuva..

Tässä vielä videokooste ratsastuksista ( kuvien ja videoiden laatu on siis taas äiti..)

Linkki

1 kommentti:

  1. Tuo tunne on niin ärsyttävä! Mutta ei tuo video nyt ollenkaan niin pahalta näyttänyt kuin mitä ensin ajattelin kun laitoit viestiä! :D Ja sitäpaitsi kun menee oikein huonosti ei voi kuin parantaa! ;)

    VastaaPoista