keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Haaste

Päätin toteuttaa Kavioilla blogin perustaman haasteen. Osallistuminen on helppoa, täytyy vastata alla oleviin kysymyksiin ja haastaa vähintään 3 blogia mukaan, mutta haasteen saa tehdä, vaikka sinua ei olisi haastettu. Muista myös lisätä postaukseen alla oleva kuva.


                                     Hevoset vai ponit?
Ehdottomasti hevoset. Olen ollut ponikokoinen ratsastaja viimeksi joskus 10-vuotiaana. Jo ratsastuksen aloittaessani menin enemmän hevosilla kuin poneilla, vaikka olin 9-vuotias. Hevoset ovat olleet aina enemmän minun juttuni. Täytyy myös todeta, että minä ja ponimaiset ponit ei oikein tulla toimeen :D

                                    Kenttä vai maneesi?
Kyllä se on se maneesi. Maneesi tallilta siityneenä ulkokentälle vuodenajasta riippuen niin.. Kyllä se on mukava, kun talvella ei tarvitse jäätyä ulkona ja rajulla tuulella voi huoletta ratsastaa ilman takkia. Ja olisihan se mukava ratsastaa kunnon pohjalla, kuin jäätävässä loskassa, mutta sille nyt ei voi mitään.

                                    Koulu, esteet vai maasto?

Kouluratsastus on tuntunut heti alusta lähtien siltä mun jutulta. Esteet ovat musta kivoja, ja ne on hirveen kivaa piristystä jatkuvaan tuuppamiseen. Maastoilukin on erittäin mukavaa varsinkin hienolla ilmalla, mutta kyllä se on se koulu, joka antaa mulle eniten. Maastosta tulee mun mielestä hirveen herkästi tylsää. Jotta nauttisin jatkuvasta maastoilusta tarvisin hevosen, josta tykkään toooodella paljon, kivat maisemat ja hienot ilmat, ja lännensatulan ♥ Ei sillä, eihän mulla mitään maastoilua vastaan ole :"D
 
                                   Raippa vai kannukset?

Mä olen kyllä raipan kannalla. Kannuksia niin paljon helpompi käyttää väärin tai niillä on helpompi satuttaa tahattomastikkin. Itse käytin jokin aikaa sitten aika aktiivisesti kannuksia, mutta jalanheilumisen palatessa päätin itse jättää kannukset toistaiseksi pois kuvioista, kun ne ei ole mitkään välttämättömät. Nyt kun olen ollut lähes puolivuotta täysin kannukseton, oon oppinut käyttämään jalkaa paljon paremmin, eikä mulla ole tällähetkellä mitään tarvetta kannuksiin, kisoihin saatan pistää. Raippa on mun mielestä kätevä, sillä sitä ei usein montaa kertaa tarvitse käyttää ja se on mitä mainion merkinanto väline.

                                           Suojat vai pintelit?

Pintelit! Pintelit vaan näyttää niin kivoilta, ja munmielestä niitä on kiva pistää, jos saa siistin lopputuloksen. Enään en kyllä itse saa mitään hienoa lopputulosta, se onnistui silloin kun pintelöi lähes jokapäivä.

                                        Lyhyt vai pitkä raippa?

Pitkä raippa. Esteraippaa en ole lähes koskaan tarvinnut, kun tietysti esteillä, ja esteilläkään en yleensä käytä raippaa. Koulussa yleensä pidän kouluraipan aina mukana(ellei hevosella ole erityissyitä miksi ei). Kaikkein pisimmistä en pidä kuitenkaan, 110cm on ollut hyvä.

                                      Tarhaus yksin vai laumassa?

Laumassa, laumassa, laumassa. Mun mielestä on tärkeää, että hevonen saa olla lajitoveriensa seurassa. Jos halutaan varjella hevosta vaikka hokkien iskuilta, mun mielestä voisi tarhata edes yhdentoisen hevosen kanssa, mutta mikäli vain mahdollista niin laumassa tarhaus. Olen myös kuullut, että jotkut huiput eivät tarhaa hevosiaan isoissa tarhoissa yksin/muiden hevosten kanssa, etteivät ne riko itseään. Mun mielestä se on väärin, että hevoselta kielletään sen olemasta hevonen, koska ihminen ei halua, että joudutaan perumaan kilpailut loukkaantumisen  takia..  Kyllä mä nyt tavallaan ymmärrään, että ei haluta rikkoa kallista kisahevosta, mutta mun mielestä tässä menee jo raja.
 

                                         Ratsastuskoulu vai yksityistalli?

Yksityistalli. Yksityistalleilla on usein mukavia ihmisiä ja paljon rauhallisempaa. Yksityis talli tarkottaa myös mitä luultavammin omaa/vuokra/hoito hevosta, joka taas tarkoittaa enemmän vapautta. Monella yksityistallilla on myös siistimmät paikat. Mielestäni yksityistalleilla kehittyy nopeammin. Silti vaan Tiian pieni ratsastuskoulu  (9 hevosta) on tällähetkellä juuri oikea paikka mulle.

                                    Vuokra- vai omahevonen?

En nyt sillä tavalla voi vastata kun mulla ei ole omaa, mutta silti vaan valitsen sen oman. Se on ollut haaveissa jo pikkutytöstä asti ja vielä jokupäivä sellasen hankin. On kiva löytää hevonen, josta oikeasti tykkää ihan hillittömästi ja saada se kokonaan itselleen, näin monen vuoden jälkeen alkaa jo kyllästyä siihen, että juuri kun alkaa sujua lainahevosen kanssa, se myydään alta. Jos ostaa oman, sitä pelkoa ei ole.


                                 Lempihevonen?

Yritin miettiä tähän jotain nykyistä lempihevosta, mutta en vain pääse siitä yli enkä ympäri, että se on Santeri. Lyhyesti sanottuna se on varmaan ollut mun elämäni hevonen. Olisi kiva tietää mitä sille nykyään kuuluu ♥



Itse en haasta ketään, saat kyllä tehdä tämän haasteen mikäli vain haluat :)
                             

1 kommentti:

  1. Tämähän on ihan kiva haaste! Vastauksesikin kuulostivat järkeviltä, kun aina välillä törmää niihin itsekeskeisiin "Hevonen on vain urheiluväline" -henkisiin bloggaajiin ja heidän välinpitämättömyyteensä :D

    VastaaPoista